Harjoitusajat, tilat ja turvallisuus

TI 18:30 - 19:30
SU 17:30 - 18:30

NUORET  (13-17 -vuotiaat)

TI 18:30 - 20:00 (ottelupainotteinen harjoitus)
SU 16:00 - 17:30
LA 9:30 - 10:30, jos aikuinen paikalla

AIKUISET

TI 18:30 - 20:00 ohjattu harjoitus (ottelupainotteinen harjoitus)
+ vapaavuoroa sen jälkeen
SU 16:00 - 17:30 ohjattu harjoitus
+ vapaavuoroa sen jälkeen
LA 9:30 - 10:30 vapaaharjoitus (EI toukokuussa)

Akrobatia harjoitukset

Harjoituksista ilmoitetaan erikseen.

DOJO

Pormestarinkatu 14 / Sisäpihan / D-rappu --> kellarin tatamisali

Salilla on siistit pukuhuone- ja suihkutilat. Pidetään tatami siistinä pesemällä jalat ennen harjoituksia.

Pormestarinkatu 14, Liikuntatila, Tatamisali
Pormestarinkatu 14, sisäpiha, rappu D

TURVALLISUUS

LOUKKAANTUMISEN SATTUESSA - ÄLÄ JÄÄ YKSIN

• Ilmoita välittömästi harjoitusten vetäjälle, jos itse loukkaannut tai havaitset, että joku harjoituksissa loukkaantuu. Älä lähde yksin loukkaantuneena pukuhuoneeseen!
  • Vetäjä joko itse huolehtii tai vastuuttaa EA-taitoisen henkilön huolehtimaan loukkaantuneesta.

VAKAVA LOUKKAANTUMINEN - SOITA 112

• Jos vamma kohdistuu päähän tai niskaan, henkilöä EI TULE LIIKUTTAA. Henkilön tajunnan tasoa tulee myös seurata.
  • Jos loukkaantuminen ei ole vakava, niin harjoitukset jatkuvat: joko vetäjä itse ohjaa tai ylin vyö jatkaa harjoitusten vetämistä.
  • Loukkaantunut siirretään tatamilla sivuummalle, kuitenkin niin että häntä voidaan tarkkailla.
  • Seuran välinevarastossa on EA-laukku, jossa on kylmäpusseja, urheiluteippiä, sakset ja siteitä.
  • Jos henkilöllä on avomurtuma, nivelen sijoiltaan meno tai syvä avohaava, on syytä huolehtia henkilö lääkäriin joko taksilla tai ambulanssilla. Vakuutuksellisen lisenssin toimitaohjeet löydät täältä: https://vahinkoapu.pohjola.fi/henkiloasiakkaat/tapaturma/loukkasin-itseni-urheillessa
  • Pyyhi mahdolliset veritarhat tatamilta - välinevarastossa on puhdistusainetta.
  • Alaikäisen loukkaantuessa (vakava loukkaantuminen tai lääkärikäyntiä vaativa vamma) sovitaan yhteyshenkilö, joka on yhteydessä vanhempiin.

URHEILUVAMMAN ENSIAPU

• SUOJELE - Vältä varaamista vamma-alueelle ja rajoita liikettä.
  • KOHOTA - Nosta vamma-alue sydämen yläpuolelle.
  • HARKITSE - Käytä tulehduskipulääkkeitä ja kylmää kivunhoitoon harkiten.
  • PURISTA - Vähennä turvotusta ja verenvuotoa kompressiolla.
  • OHJEISTA - Aktiivinen kuntoutus nopeuttaa paranemista.

TURVALLISUUS SALILLA

• Kuuntele ja noudata vetäjän ohjeistusta.
  • Muista leikata kynnet ennen harjoituksia - pariharjoitteissa on muutoin viiltohaavavaara.
  • Ota kellot ja korut pois - pariharjoitteissa voi koru jäädä vaatteisiin kiinni ja repäistä ihon rikki.
  • Leikeissä ja harjoituksissa ei tehdä pääosumia.
  • Pylväiden metalliset kulmasuojat ovat viiltäviä - älä laita sormia niiden taakse.
  • Salin kaappien ovet eivät kestä nojailua.
  • Salin kaapistojen lattialla on puukehikot - älä leiki hippaa kaapissa.
  • Liiku rauhallisesti tatamien reunoilla - nilkka voi nyrjähtää tatamilta poistuessa.
  • Huomauta, mikäli tatamien väliin alkaa tulla aukkoja - varpaat voivat murtua väliinjäädessä.
  • Huomauta, mikäli tatamille kertyy hikeä ja tatami on liukas.
  • Odota vuoroasi akrobatiaharjoituksissa - edellinen henkilö ei ehkä ole ehtinyt vielä pois alta.
  • Sano rohkeasti, mikäli havaitset, että jossain harjoituksessa on loukkaantumisen vaara!